Sinnabrev til nissefar (oppdatert edition)

Inspirert av de tusen bloggoverskriftene som mtte meg i dag - m jeg bare spre litt kvalme jeg alts.



Brev til nissen - 2011:

Kjre nissefar.

I dag nr jeg gikk inn p bloggen min, mttes jeg av et tonn med identiske overskrifter. Dyre overskrifter. "Se hva jeg fikk til jul!" - stod det over alt. Nysgjerrigheten tok overhnd, og jeg MTTE bare ta en titt innom for se hva folk hadde klart f ut av deg, nissefar.

Jeg m si jeg mister litt respekten for bde deg og for julen generelt, hvis du fler det er ndvendig at mer eller mindre alle p listen din skal f nytt kamera, ny iphone, ipad, mac og/eller PC. Folk tar det som den strste selvflgen i verden at det skal ligge gaver for 10-15 000 kroner under treet - og skriver nskelister som om alt sammen skulle falt ned gratis fra himmelen! Det kan gjerne fremst som en klisj, men etter ha reist mye rundt i verden, fler jeg at jeg faktisk har lov til trekke en kobling til de fattige barna i Afrika. Du vet, de barna man her i Norge nesten bare snakker om nr man skal true sine egne unger til spise opp grnsakene sine. Man skjnner ikke hva man snakker om rundt det temaet der fr man faktisk har vrt i Afrika, og sett disse barna i ynene. Barn som skriker av glede hvis de fr restene i en pose chips. Eller som griner av glede for en smeltet sjokolade. Barn som er s tynne at man her i Norge ikke kan sammenligne det med noe mennesker her mter i sine daglige liv.



St, liten jente i en fattig landsby i Kenya, som fikk klr, leker og til slutt ogs solbriller :-)


Verdens gladeste lille jente - og en stor en med en kombinasjon av ekstrem sympati, hjelpelshet og god samvittighet.

Det vil si, vi gjr jo gjerne det. Du skjnner, i den vestlige verden har det blitt mote vre tynn n. Er man ikke tynn, blir man lett bde hengt ut, mobbet og utestengt. Det er noe som har gtt helt feil i prioriteringsrekkeflgen nr sm barn ikke vil spise sjokolade, fordi de er redd for bli tjukke. Nr unger p 10 r nsker seg moteklr til flere tusen kroner - som ikke finnes behagelige skvise seg inn i what so ever. Vi har jo stort sett alltid mulighet til spise det vi vil - nr vi vil! Istedenfor klarer samfunnet og vri det hele rundt til at vi - som har maten - skal spise minst mulig, vise mest mulig ribbein og hoftekuler - og skaffe oss farlige mangelsykdommer fordi vi vil vre like slanke som modeller med samme bredde p hoftene som en tom konvolutt. Hvorfor kan vi ikke spise det vi trenger - og nyte den velferden vi har mulighet til nyte?

Disse menneskene jobber seg nesten ihel - kun for ha mat nok til klare seg. Flere drar disse vognene over en mil - og fr under 20 kroner for jobben.



Nr jeg reiser rundt i verden, tr jeg sjeldent eller aldri fortelle lokale mennesker jeg mter hvordan vi egentlig har det i Norge. Man kan ikke fortelle et menneske som er p randen av sult, at alle i Norge har mat p bordet. At hvis ikke vi har rd til mat og bolig selv, fr vi hjelp av staten. At det nesten ikke finnes mennesker over barnestadiet i Norge som ikke har mobiltelefon eller bankkonto. Det er nemlig ikke snn det er i de fleste andre land - og det er smertefullt se hvordan familier i slummen i Afrika har det i forhold til oss....

Det jeg lurer p, kjre nissefar, er hvorfor det har blitt slik? At du sender gaver for 10 000 kroner til oss i den vestlige verden som "har alt" vi trenger for fungere utmerket fint i hverdagen, mens du helt klart glemmer svinge sleden mot de som virkelig trenger hjelp rundt og kring i verden? De barna som ikke har videospill, designerklr, tver p rommer og et tonn med leker i boden? Hvorfor kan du ikke heller sttte litt opp under de fattige sm, som ikke har tak over hodet engang, istedenfor sende Ipad p Ipad, Iphone p Iphone og Pc p Pc til oss her i vest som har det vi trenger?

Hvorfor har julen blitt en strre og gledeligere hytid for butikkeiere, enn for de som faktisk skal feire julen sammen? Hvorfor sendes det reklamer p TV med en super iphone-doc-stasjon alle bare M ha til "usle" 3000 kroner - i tillegg til de syv andre tusenkroners-gjenstandene man bare M nske seg til jul? Hvorfor koster alle gavene du bruker tusener av kroner p, bare halvparten av summen p prislappen et par dager etter jul, nr salget starter?

Kjre nissefar. Jeg sliter litt med forst hvorfor julen ikke heller er en hytid som man nyter sammen, og hvor man kan ta vare p hverandre, slappe av sammen, og vise at man er glad i hverandre - istedenfor bli en krig om hvem som kan tvinge de dyreste og fineste presangene ut av deg? Hvorfor skal folk vre s stresset og blakke nr julen endelig setter inn, nr det egentlig skal vre en gledens tid?



Senest i dag, stod det i avisen at en gjennomsnittelig nordmann bruker rett under 10 000 kroner p gaver. TI TUSEN KRONER! Hvis ti nordmenn hadde gtt inn for gjre en forandring i verden, og kun kjpt sm koselige gaver til venner og bekjente i steden for bruke gigasummer p alt og alle - kunne disse ti nordmennene bde ftt gaver til seg og sine - og laget en brnn i Afrika som kunne forsynt en landsby med rent drikkevann. Med tanke p at vi er nrmere 5 millioner mennesker her til lands, s... Ja.

En oppgitt, liten kar - som ikke bryr seg om annet enn mat, vann og kjrlighet...

S - kjre nissefar. Mitt nske for julen 2012 - er at du kan f orden p dette. At julen igjen kan bli en hytid for god mat, vennskap, familie og nrhet, istedenfor et eviglangt kjperaid. At vi som har hus, hjem, mat og familie kan f sm, koselige gaver, og at du heller kan bruke dine ressurser p spare livet til noen av de over 320 barna som dr DAGLIG bare i Somalia. At julen kan bli noe man kan nyte, og vre stolt av, istedenfor en grdighetens hytid?


Vennskap og hygge - det er vel bedre enn en Ipad vel?

- Pia -

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Oppdatering 26.12.2011; M bare slenge p et bilde en kompis sendte over - som i og for seg forklarer en god del....




33 kommentarer

Tellus

25.des.2011 kl.22:44

Merker jeg blir superstolt av deg nr jeg leser dette her. Verden skulle hatt flere som deg <3

Renate

26.des.2011 kl.00:37

Utrolig bra sakt, e ikke no mer si! ;D

Henriette

26.des.2011 kl.01:10

veldig veldig veldig bra skrevet! folk skriver p bloggen sin bl.a "h! se hva jeg fikk til jul, en macbook pro".. En av flere slike provoserende overskrifter.

Jeg kjenner jeg blir svrt irritert p den norske befolkningen. Greit nok at vi er i toppen nr det gjelder rikdom, men at ungdommer p 16 r fr gaver til 3-4000 kr til julaften er urimelig.. TENK P UNGENE I U-LAND er setningen vi skulle ftt hre flere ganger enn nr foreldre skal f barn til spise grnnsakene sine. ...........

Clickerdog - Alt om hund!

26.des.2011 kl.01:17

Kjempebra skrevet! Jeg er S enig med deg! Vi er ikke den rikeste familien, og det har vrt noe snaut med penger denne julen p de fleste, s i r har vi alle ftt relativt sm julegaver, noe som jeg synes er helt fint! S kan man heller selv spare til noe dyrere man har lyst p.

Jeg synes ofte at dagens barn og unge ikke skjnner verdien i penger. De skjnner ikke at penger ikke bare faller ned, at de m jobbes for.

Jeg har vrt med p dele ut klr og mat til familier som knapt har tak over hodet. Her i europa. Selv om vi ikke er den rikeste familien, s har vi mer enn nok og vel s det. Og det lrer man sette pris p, nr man ser at andre ikke har noe.

Det er bare tragisk.

Monica

26.des.2011 kl.01:26

Pia du har s rtt s!

Jag stod sjlv och kliade mig i huvudet ver en mamma som hade beslutsngest ver vad hennes lilla dotter 10 r skulle tycka om mobiltelefonen som kostade ver 5000!!!!!

Om den skulle falla lilla damen p lppen d v s vara ok eller inte! jag skulle n idag aldrig ge en s dyr mobil t mina barn.....helt sanslst! Och skulle de f det s skulle det bara vara att tacka och ta emot!

Det ena utesluter ju inte det andra man kan ju ven sknka till behvande och kpa julklappar med lite sans! Men det viktigaste fr aldrig vara kpandet utan att knna julefrid och umgs med familjen, kanske genom att ta sig en lngpromenad med prickarna i skogen:-)

Nancy

26.des.2011 kl.03:23

helt enig! julen har blitt en stor kjpefest! Det er in f store dyre gavER under treet. Synest folk skulle tenkt litt mer p tanken enn prislappen nr de ga gaver!
veldig bra skrevet, jeg er helt enig!
Bra skrevet, jeg er enig :--D

Aase

26.des.2011 kl.13:07

Du er god skrive, du Pia. Veldig bra!

Kirsten

26.des.2011 kl.13:19

Jeg ble litt rrt her n, s bra med unge reflekterte mennesker. De er gull verdt, tusen takk for et tankevekkende innlegg. Og jeg er s enig,hper ditt bidrag fr flere til tenke i samme retning innen 2012:-))

Fortsatt god jul!!

Guro

26.des.2011 kl.16:57

Ikke rart tenke p at vi to (for noen r siden) hadde en superfin julefeiring sammen! Langt fra griske, utakknemlige nordmenn og en jul som kun dreier seg om hvem som fikk og ga de strste og dyreste presangene..

Hva skjedde med nestekjrlighet?

~Elisabeth~Fotoblogg~

26.des.2011 kl.19:48

Sv; Takk ^^ Ja vet..Men s har jeg ikke s bra redigerings program heller xp Tips til et bra et ? :)

Europia

26.des.2011 kl.20:10

Renate: S bra at du er enig :-)

Europia

26.des.2011 kl.20:12

Henriette: Kunne ikke vrt mer enig med deg..! Blir helt kvalm - spesielt nr folk drar til med overkskrifter som; "Se FANGSTEN!". Indirekte, for den aldersgruppen som blogger, er det jo et synonym til "Se hvor mye penger jeg klarte og loppe familien min for!"... Er ikke mange som har skrevet mye om julehyggen akkurat..!

Det er s rart nr man tenker over det. 200 kroner for de der nede er i en del tilfeller forskjellen p liv eller dd. I julerushet her hjemme, er det et mellom-mltid p Mc'en liksom. Sukk...!

Europia

26.des.2011 kl.20:15

Clickerdog: Du har s rett, s rett. Synes din jul hres super ut jeg, selv om ikke dere la igjen hele kredittkort-gjelden under juletreet!

Og at unge i dag ikke skjnner verdien av penger, er det ingen tvil om. Jeg forstod den aldri skikkelig selv heller, fr jeg begynte og reise mye rundt i verden. Alle burde ftt den opplevelsen... Man blir bedre mennesker av se hvor galt det KAN g, selv om det er grusomt hardt og vondt der og da...

...og tenk s koselig det hadde vrt? Hvis alle kunne gtt en runde slik du har gjort, og levert ut litt klr og mat til de som ikke har det - istedenfor pne en gave til seg selv rett etter frokost, lunch og middag? Unger burde lre hvor mye man fr tilbake av snne opplevelser. At det er verdt mer en 7 lekebiler liksom...

Europia

26.des.2011 kl.20:17

Monica: S bra at du ogs er enig, kjre Monica :-)

Fr helt vondt inni meg av det du skriver - tenk at vi har latt verden bli snn??? 5000,- er MYE penger, alt for store penger for en telefon til en liten unge!

Du har s rett, s rett. Man kan absolutt gi hverandre gaver som ikke dreper budsjettet, og fremdeles ha en (ekstra!) fantastisk jul! Jeg har prikkeprinsen her, og han er julegave nok for min del :-)

Europia

26.des.2011 kl.20:18

Nancy: Er det ikke grusomt? At man kjper en 1000% personlighetsls i-ting til sine barn og nre, og s er man ferdig med det liksom? Det legges jo BARE penger i potten, hvor ble det av kjrligheten og omtanken?! Jeg fikk en flaske vin og en leke til hunden som faktisk varmet nesten mest - at noen tok seg tid til finne favorittvin og snop til hunden viser jo ren og kjr omtanke!

Europia

26.des.2011 kl.20:18

Marie Hagen: S braaaa! :-)

Europia

26.des.2011 kl.20:22

Aase: Tusen takk, snille du :-) Dette er noe jeg brenner veldig for, s bokstavene flyr i og for seg ut av tastaturet av seg selv :-) Skulle bare nske det kunne forandre noe, og at den der nisse-karen kunne f orden p rotet sitt!

Europia

26.des.2011 kl.20:24

Kirsten: S snill du er, gode Kirsten :-)

Man blir veldig reflektert og "forandret" etter ha sett de som ikke har det s bra, og det fles veldig feil nr ting blir gjort snn som det gjres her. Det blir lett bde upersonlig, stress og dyrt - istedenfor koselig, avslappende og rrende... I andre land jeg har feiret jul, har de stort sett ikke hatt gaver. De har heller unnet barna en liten sjokolade og en smgod middag - og alle var S glade! Her er det viktigste byttelapper p klrne liksom... Sukk!

Europia

26.des.2011 kl.20:25

Guro: Vi hadde en fantastisk feiring! Vi feiret vel i og for seg heller tequilaens eksistens og godt vennskap - noe som i nyere tid er vel s mye verdt fler jeg!

Nestekjrligheten drunket i teknologien..

Livtina

26.des.2011 kl.21:00

Jeg er selvflgelig enig i det du skriver, fr flte jeg at julen handlet mer om samlingen av venner og familie, mens n er det mye stress om hva man skal kjpe til hver enkelt person. Men det er desverre bare slik verden har blitt, MEN.. Det betyr ikke at ALLE er snn, og sammenligne den vestlige verden med vr verden blir jo igrunn ganske feil, for hva skulle fattige barn i Afrika gjort med en Iphone uansett? Dessuten, m man ikke kjpe nyaktig det folk nsker seg, men det er lov komme med nsker, ogs er det spennende se om man fr nske sitt eller ikke. Noen blir jo faktisk sure om de ikke fr det, og det er jo kjempeteit, men gjr det virkelig noe om en person nsker seg et speilreflekskamera til jul f.eks? Og faktisk fr det av foreldrene eller noen andre? Er det virkelig et problem? Synes ikke det.

kristine

26.des.2011 kl.22:38

kjempe bra!!!! ikke mer og si om det:)

Europia

26.des.2011 kl.22:48

Livtina: For begynne med det, s ER jo vr verden den vestlige verden - og det er vel ikke s mye tvil om at det p generell basis er en hyere levestandard her enn det er i de fleste andre deler i verden.

N var ikke tanken at alle skulle sende I-tingene sine, kameraene sine, og alle deres andre dyre gaver til de fattige barna i de og de landene akkurat. Tanken var heller at man kan ofre dem en krone eller to, og ikke minst litt respekt, istedenfor ta til seg absolutt all den materialismen som er en voksende folkesykdom i verden i dag.

5000 kroner, det er nok til redde mange liv flere u-land det, skal jeg fortelle deg! Istedenfor, er det viktigst for oss at vi jar den aller kuleste telefonen i gaten, selv om den gamle funker akkurat like bra.

Selvflgelig er det lov til komme med nsker, jeg er ingen diktator som sier hva man skal og ikke skal gjre. Det er mulig jeg er litt idealist, men jeg synes det er ganske ekkelt be sine foreldre om speilreflekskameraer, i-ting, and so on til jul. Det er gaver som for mange koster nrmere halvparten av lnnen deres! De fleste foreldre vil jo gi barna det de nsker seg (og det "alle" andre har ftt ut av sine foreldre), og ofrer dermed latterlig mye for oppfylle krav som egentlig er HELT uvesentlige for vrt hverdagslige liv!

Har man foreldre som har rd til dyre gaver og ting, er det da vel s gy bli overrasket med den, som det er "tvinge" det frem? Man skal liksom gi litt tilbake ogs, og jeg hadde hvertfall ikke hatt rd til gi mine foreldre gaver som p noen mte kan matche de dyreste julenskene p markedet n.

...det er en grunn til at kreditorer og alle som selger ting p kreditt gnir seg i hendene rundt jul. Folk vil s utrolig mye, har ikke rd, og ender istedenfor opp med en tullete gjeld med hy rente. Det skal da ikke vre snn!

Annie

27.des.2011 kl.00:47

Helt enig Pia. Viktig og flott blogg, du er reflektert og har et rikt og godt sprk, samt tar du opp et viktig tema :-)

annie

Stian

27.des.2011 kl.01:11

Fint brev Pia og sier meg helt enig.

Jeg skrev faktisk mitt eget brev til julenissen i r og tenkte jeg skulle dele det med deg...

Kjre Julenissen

Jeg skriver dette brevet p baksiden av kredittkortregningen til foreldrene mine fordi de ikke har noe papir i huset.

Jeg har vrt en snill gutt dette ret. Jeg har jobbet rva av meg p jobb for skjule mine underordnedes uerfarenhet. Det er ikke deres feil, men de er alle nye i stillingene deres. Jeg har derfor sett mine kollegaer mer enn mine venner og familie.

Jeg har reist mye i utlandet i r og vrt en "grei" gutt hele veien... :D

Til og med tatt vare p ei venninne i Peru. Bare spr venninnene hennes, jeg burde ftt en medalje... ;)

Julenissen, du vet jeg ikke har nsket noenting fra deg siden jeg var 7 r gammel, men jeg tenkte at kanskje dette ret kunne vre et unntak. S langt som denne kredittregningen jeg fant p foreldrene mines kjkken tillater meg, s skal jeg skrive ned min nskeliste:

Jeg ville elsket et par nye bein. Jeg vet det er vanskelig siden du ikke er Gud, men skader ikke prve... Fargen p beina er uviktig, bare ikke lilla. Jeg har allerede et par slike... Jeg trenger dem til best befalstesten siden jeg ikke har prioritert trening i det hele tatt i r. Mye fordi jeg ikke har energi igjen etter jobb....

Oi... Og s nsker jeg meg lange sterke armer som hjelper meg holde ungene unna meg nr de starter med sine sedvanlige raserianfall i butikken.

Jeg nsker en rolig og koselig jul med familien og ikke et helvete

med masing om seperasjoner, barnepass, voksne mennesker som grter, arveoppgjr, advokater, sreie, skjevfordeling og den slags det har for en vane bli... Jeg vil heller se neven min p 2,5 r ha en bekymringsfri jul med 2 foreldre som klarer holde sammen uten krangle. Se overraskelsen hans nr han ser julenissen komme p grdsplassen og den sanne gleden, ikke den ptatte vi voksne har, nr han fr en pakke av julenissen. Det er ekte julestemning for meg.

Jeg nsker en jul hvor jeg ikke fr drlig samvittighet fordi foreldrene mine har brukt masse penger p gaver til meg nr jeg vet de sliter konomisk... Det gjr direkte vondt hjerteroten tenke p det og det gjelder faktisk hele familien.

Jeg nsker at de f julegavene jeg evnt. fr er gjennomtenkte. Ikke flere skalte praktiske gaver, men noe som betyr noe for meg. Ikke som det pleier vre hvor jeg for eksempel fr 5 rykpakker av mormor nr jeg sluttet ryke for 2 r siden... Eller enda mer veggpynt nr ingen av dem har sett leiligheten min i Bergen og dermed ikke vet hvordan den ser ut...

Gi meg heller et kort hvor det str at vi tenker p deg, eller at broren min har donert en geit i huttaheiti eller noe lignende. :D

Jeg innser at det kan vre litt sent sende dette brevet og nske alt dette. Du er jo veldig opptatt rundt denne tiden og har nok massevis av nsker fra drittunger som nsker seg alt som Apple klarer spy ut av de sinnsykt overprisede butikkene sine.

Jeg kommer ikke til skylde p deg. Det er min feil for ikke finne tiden til skrive deg denne nskelisten. S, i tilfelle du ikke kan oppfylle mine nsker kan du i det minste vurdere gi meg dette? Tid!

?Tid til spise frokost, pusse tennene mine, dusje og stelle meg om morgenen fr jeg m p jobb...

?Tid til spise mltidene mine nr jeg er p jobb. Ikke mer kald mat som kokkene har lagt av i 3 timer i romtemperatur frem til jeg endelig kan spise middagen. Og nr vi frst er inne p det, kan du srge for at kokkene faktisk kan lage skikkelig mat? Det ville virkelig hjelpe p min samvittighet siden samvittigheten min sliter med at jeg daglig hamrer inn i hodet p kokkene hvordan de skal lage mat. Jeg er ingen kokk selv, men jeg mener virkelig at maten skal vre varm og pannekaker skal IKKE lages med grovt mel.... Dessuten er visse typer fisk ikke definert som mat... La Fisken Leve!

?Tid til finne meg ei st, sjarmerende jente tilbringe fritiden min med nr jeg for en gangs skyld ikke er p jobb.

?Tid til reise mer og oppleve verden for det den er.

S kjre Julenisse, foreldrene mine romsterer rundt i stuen og jeg m sende dette brevet siden foreldrene mine sikkert leter etter kredittregningen som er skrevet p fremsiden....

Med vennlig hilsen

Stian

P.S. Jeg brukte som sagt kredittregningen til foreldrene mine. Fl deg velkommen til betale denne om du fler det er en fin gave til dem siden de ikke har rd til det uansett.

P forhnd Tusen hjertlig takk. :D

Ronja Gujord

27.des.2011 kl.17:39

SV: Hmm, fr ikke til kopiere svaret mitt hit til deg jeg s du fr nesten sjekke p bloggen min :p haha

Linn

27.des.2011 kl.20:02

Bra skrevet.

Er veldig mye kjpepress i juletider. Mange som forventer gaver ut av dimensjoner under juletreet.

Barnehagen til min datter oppfordret barna finne en leke de hadde, som de skulle pakke inn og gi til frelsesarmeen som igjen skulle g til de som ikke hadde rd til julegave til sine sm.. Min datter kom ikke med 1 leke, men hele 4...flere l for tur..hun ville s gjerne gi til de som ikke var like heldig som henne.

Vi har ikke verdens beste konomi, men er heldig ha ei datter som strler som ei sol for de enkle ting. Men om vi s skulle unne noe spesielt til henne til jul s vil jeg hun skal f lov til vre glad og stolt over det hun fikk og ikke gremme seg fordi det finnes folk i verden som sulter.

Vi synes det er viktig at vr datter tenker p at det finnes andre som ikke er like heldig som henne, ogs det sette pris p de enkle ting. Hun setter mer pris p leker som hun har arvet enn nye, hun strler nr hun kan gi arve klr og leker videre. Hun tviholder ikke p leker som hun har mistet interessen for, hun sier selv at andre kan heller leke med de.

Men det kunne vre glad og stolt over en leke eller ty hun har ftt til jul eller bursdag, kanskje stolt vise frem og skryte litt..ja, det unner vi henne. Nr hun ellers i ret tenker s mye p andre mennesker rundt seg.

Ikke ta alle under en kam..

emelie & berit

28.des.2011 kl.11:31

fint sagt och jag kan bara instmma!

Europia

03.jan.2012 kl.20:13

emelie & berit: Takk takk :-) SintePia, haha!

Europia

03.jan.2012 kl.20:19

Stian: ...jeg kan ikke annet enn le hyt! Du er ikke tam!

Europia

03.jan.2012 kl.20:20

Annie: Digger deg!

Europia

03.jan.2012 kl.20:32

Linn: Men det er jo snn det skal vre!! Jeg mener ikke at man IKKE skal gi gaver, eller at man ikke skal bruke en krone p julen p den mten, jeg mener at din datter er et prakteksempel! Man skal bli glade for det man fr, selv om det ikke er ting til tusener av kroner. Ja, man skal gi hverandre gaver - men personlige gaver som viser at man bryr seg (gavekort p senteret er liksom ikke s personlig at det gjr noe)!

Alle er p ingen mte tatt under en kam, men dette ER et stort problem i Norge i dag... Bare se p ken (og prisene) i butikkene fr jul!

Skriv en ny kommentar

hits